La memòria històrica del comerç
4 nov. 2007 per Daniel García Peris
Hi ha molts noms que estan vinculats a la nostra memòria particular i un capítol d’aquesta està determinada per les marques i productes comercials amb els quals hem crescut. La manera en que es produeix aquesta comercialització també influeix a la memoria popular, i com a tot record és susceptible de ser atracció turística.
Un dia veient el TN Comarques vaig veure una iniciativa turística curiosa que feien al Pallars Jussà. Uns dissabtes després vaig arreplegar la família per a visitar el poble de Salàs de Pallars. Aquest és el segon any que l’Ajuntament organitza les visites guiades a l’antic comerç, un retorn a com eren les botigues fins fa 50 anys. De moment l’èxit de l’iniciativa ha permès reformar les antigues escoles en Centre d’Interpretació de l’Antic Comerç, des d’on comença l’itinerari.
A continuació el guia ens posa en antecedents sobre aquest poble de muntanya i l’important fira de bestiar d’àmbit peninsular que organitzava anys enrera, la qual va ser un dels principals motius de la construcció del Ferrocarril Lleida-La Pobla de Segur. Arribats a la plaça del mercat ens trobem la primera sorpresa. Darrera d’un petit local tancat se’ns obra la porta a una farmàcia de poble, reconstruïda, on podem trobar des de el taulell on es preparaven les fórmules magistrals fins a l’aparador darrera el mostrador amb productes de totes les marques emblemàtiques de la darrera meitat del segle XX i que algunes encara continuen.
Tot just al costat tenim la barberia, aquest local si que va funcionar com a tal, amb els tradicionals butacons de les pel.lícules i també tot un mostrari d’envasos i pots que tenen història pròpia explicada pel mateix guia. Cal destacar la bona ambientació del local amb detalls incorporats com un calendari de l’any 1964 o una enginyosa cadireta de fusta per a tallar el cabell als nens.
Finalment arribem a l’establiment estrella de la visita els “Ultramarinos y Coloniales”. Productes de neteja, licors, galetes, dolços, conserves, tints, etc. i fins i tot ciris purs i vi per dir missa. Aquí el guia ho feia força bé explicant anècdotes i usos dels productes a la venda durant bona part del segle XX. Com el lleixiu ‘La Victoria’ aparegut just després de la guerra civil per a netejar a Espanya d’una manera força explícita a la seva etiqueta i que avui dia no seria ben acceptada aquesta estratègia de màrqueting.
Però encara era millor observar com els visitants recordaven part de la seva infantesa quant compraven aquells productes, la indispensable durant molts anys “cartilla” de racionament, l’època daurada dels cupons, i la comercialització obligatòriament estalviadora, la majoria amb envasos recarregables i retornables, especialment amb les preuades llaunes. Aquí els nens també tenien el seu interès, amb el mostrari de joguines antigues però no de museu sinó les que realment feien servir la quitxalla de l’època a cases i carrers. Aquesta botiga està molt ben ambientada amb un mobiliari autèntic amb envasos antics. També hi ha penjada una bona col.lecció de cartells publicitaris.
Aquests són alguns dels molts productes i marques, actuals i desapareguts, que podem trobar als establiments: Nocilla, Nescafé, Sal de Gerri, Lagarto, Netol, Norit, Tintes Iberia, Anís del Mono, Anís del trigre, Fontaneda, Cola-Cao, Nesquik, Artiach, Postcau, Afín, Pelargon, Adapta, Nativa, Nescafé, Caldos Maggi, Galletas Cuetara, Bufalo, Netol, Flip matamoscas, Lejía Conejo, papel higiénico El Elefante, Jabón Lagarto, Jabón Lux, Big Bay, Perlan, Palmolibe, Coco, Omo, Tu-tú, Limp-paff, Pril limón, Gior, Dash, Gillette, Anis Hereu, Anis Asturiana, Ron Negrita, Gomas Milán, Lax n’Busto, Unguento de Boa, Parches Sor Virginia, Floïd, Gasolina para mecheros Clipper, Ideales, Celtas, Papel de fumar Smoking, Hilo Fabra i Coats, Orión, Pomada Spaine, Papillas Celac, Polvos talco Ausonia, Tipolín, Azulín, Blanco Nuclear, , Linimento Sloan, Chocolate Artigas, Litines Dr. Agustí, Litines Gallina Blanca, Cubitos de caldo Starlux, Cubitos de caldo Texton, Tabletas Okal, Tiras Orion, Elena, Colón, Ese, Lejía Neutrex, Limp PAF, Naftalina Polil, Desinfectante Zotal, etc…
Segons els responsables, està en projecte obrir un estanc, una impremta i condicionar un aula d’estudi de l’antic comerç al centre d’interpretació, on ara hi ha una exposició de llaunes petita però ben condicionada. Aquest projecte és jove però a atret l’atenció de la premsa i la televisió.
Resumint, una visita d’un dia molt recomanable a aquest petit poble, el qual l’ajuntament local sembla finalment recolzar aquesta iniciativa particular sorgida d’un professor d’història local. Potser li caldria millorar el perfil turístic de la població, el coneixement del projecte per part dels propis habitants, si els hi preguntes no et saben indicar gaire bé, i cotxes aparcats a tot arreu del casc històric peatonal. Dues últimes recomanacions: trucar abans a l’Ajuntament, no t’hi pots refiar de l’actualització de la web, i si vols dinar al poble reservar taula a qualsevol dels dos únics restaurants abans de començar la visita.
Technorati Tags: Salàs de Pallars, antic, comerç, Ultramarinos
[…] Moltes vegades m’han fet aquesta pregunta amb incredulitat quan parles fora de Gelida del Funi. La sol.licitud de subvenció a la Generalitat de l’Ajuntament de Gelida per a habilitar el 2008 un local municipal com a oficina de turisme […]
Hola, et felicito per la iniciativa. El meu avi, a qui no vaig poder coneixer per molt poquet va ser, juntament amb un soci, qui va crear la marca i productes Netol i m’ha emocionat veure tots aquets productes, els de Netol i tots els altres, en aquesta magnífica botiga. Et desitjo molt d’exit en aquesta iniciativa fantàstica. Enhorabona.
Mariana
Hola Mariana. Suposo que quan parles de la iniciativa et refereixes a La Penedesfera. Respecte al museu de l’antic comerç no té cap mèrit haver-ho compartit aquí, al bloc, sí en canvi pels responsables que contínuament realitzen noves aportacions a aquests espais. Recomano totalment anar a Salàs de Pallars i visitar aquest museu tan singular, que ens ajuda a recordar hàbits de compra més sostenibles que els actuals i l’empreneduria catalana, ara amb no tanta empenta, que exemplifica productes com Netol.
Hola!!
Sóc estudiant de Projecte i Direcció d´Obra i estic fent un estudi del comerç. M´ha semblat molt interessant aquesta iniciativa!!Crec que és molt important saber com, quan i per què de les coses passades perquè així es poden entendre millor les actuals. Ja m´organitzaré per anar-ho a veure!! FELICITATS!!!
M´atreveixo a demanar-te si conèixes quelcom relacionat amb el món dels aromes i perfums, no tan la perfumeria actual, sinó la conexió entre cultures a través d´aquests. Moltes gràcies a l´avançada i endavant!!
Hola Marta,
Sens dubte és una iniciativa molt engrescadora per tal de fer la història “tangible”.
Sento no poder ajudar-te, doncs no tinc cap contacte amb el món dels aromes i perfums. Si hi vas al museu pregunta als responsables doncs ells moltes aconsegueixen productes directament de coleccionistes o persones enteses.