El Penedès aposta pel turisme del Vi i del Cava?
9 abr. 2008 per Daniel García Peris
Recentment he pogut visitar dues mostres de turisme vitivinícola al Penedès, les Caves Codorniu a Sant Sadurní d’Anoia i les Bodegues J. Trias a Vilafranca del Penedès. Són empreses de situació i dimensió força diferents però totes dues tenen un denominador comú, que encara que hi ha molt bones intencions no s’està en la direcció d’una aposta seriosa pel turisme del Vi i del Cava al Penedès.
Pocs escolars de Catalunya no han visitat les Caves Codorniu. Jo ho vaig fer en el seu moment i més endavant vaig tornar un parell de vegades més, i la veritat és que en un espai de 25 anys no he notat cap diferència. Audiovisual de factura més corporativa que turística, pas pels jardins i el celler per acabar amb el més que clàssic recorregut en trenet per dins de les caves. Si funciona perquè canviar-ho? Total, el turista arriba si fa no fa igual que sempre i a més a més el principal reclam és l’arquitectura de Puig i Cadafalch. Aquesta pot ser una deducció del que pensen els responsables. Però la falta d’innovació pot cegar-los del que està succeint al seu entorn.
Ja fa anys que al seus peus, en un meandre del riu Anoia, es va construir un immens polígon logístic de Mercadona. Es va perdre irremeiablement el valor paisatgístic del conjunt venint de la carretera de Subirats. La vista des de Codorniu cap al Castell de Subirats encara es salvava doncs les caves són a una alçada superior al polígon, però això s’ha acabat gràcies al nou polígon de petites naus enganxades i paral·leles a la carretera que s’està construint i que ara sí intercepta la panoràmica cap al massís de l’Ordal. Si això li afegim el planejament de l’Ajuntament de Sant Sadurní d’Anoia de traslladar totes les petites caves que són a dins del casc urbà a un polígon industrial, anomenat Parc del Cava, per substituir-les per vivendes, queda clar que la renúncia a l’identitat que li han conferit aquests negocis a la població ha estat declarada.
Un cas similar succeeix a Vilafranca del Penedès amb la reconversió del Carrer Comerç i el cobriment de les vies del tren. Allà s’ubiquen des de fa més de 100 anys diferents cellers que van créixer amb l’arribada del ferrocarril, doncs el transport del vi cap a Barcelona es feia en tren. Ara la via és de rodalies i el calaix de l’AVE passa fregant l’antiga porta de mercaderies de la primera línia de naus. Aquesta zona té una important activitat industrial vitivinícola però els plans de l’Ajuntament de Vilafranca és també substituir aquestes construccions per edificis, alguns de fins a 9 plantes. Per tal de conservar algunes naus només els hi queda l’opció als propietaris de convertir-les en oficines. Un celler del segle XIX convertit en una oficina pot semblar interessant a priori però no és la més encertada de les opcions. A banda de la falta d’ajudes per realitzar la reconversió, oblidem que el veritable patrimoni d’aquestes naus no és tant l’arquitectura sinó l’activitat humana del comerç i la producció del vi que ha modelat Vilafranca tal com és… o com era fins fa ben poc.
En aquesta situació es troben les Bodegues J. Trias, les quals ofereixen visites guiades concertades a les instal·lacions. A banda d’algun element antic, la nau sembla com qualsevol altre espai industrial, però el més interessant és al subsòl. Han reconvertit els antics cups en veritables caves on madura el cava a molts pocs metres del pas de l’AVE. No sembla pas que estiguis en aquest soterrani pràcticament al centre de la població i demostra així la capacitat de compaginar indústria i vivendes en el mateix espai urbà, tot fent honor al model de ciutat mediterrània.
El pla turístic per la Vegueria Penedès que vol promocionar el turisme del vi i del cava pot arribar tard a bona part del Penedès. Encara més si com sembla s’ha de configurar a partir de les peticions dels propis ajuntaments doncs ja veiem quina és la seva intenció al respecte.
Technorati Tags: Turisme, Paisatge, Indústria, Vi, Cava, POUM, Vilafranca, Sant Sadurní, Penedès, Vegueria, Codorniu, Trias
Hi ha una cosa que als anglosaxons sempre els ha sorprès d’aquestes latituds: la nostra afició a desfer-nos de tot el que sembla vell i preferir el que és nou, encara que el vell sigui una fàbrica modernista, racionalista… i el nou sigui una nau horrorosa en un polígon industrial encara més lleig…
[…] L’èxit del turisme al Penedès passa perquè l’administració realment Cadira de 6 potesaposti per aquesta activitat econòmica complementària a l’el.laboració del vi i del cava […]
[…] Un nou capítol que el Penedès no va tot a una per l’enoturisme […]
[…] convertint-se així en un dels reclams enoturístics més veterans al Penedès, i que rivalitza en rellevància amb les tradicionals caves Codorniu i Freixenet de Sant Sadurní d’Anoia […]