El dia de la participació… en la campanya permanent
17 jul. 2009 per Daniel García Peris
“Gelida. 7 d’agost de 2009. L’Ajuntament de Gelida valora molt positivament la participació ciutadana en les jornades celebrades durant el mes de juliol per donar a conèixer la situació actual del municipi i també per escoltar les opinions i criteris dels gelidencs i gelidenques sobre tots aquells temes d’àmbit municipal que són del seu interès. A les reunions veïnals celebrades sota la iniciativa “L’Ajuntament t’explica, l’Ajuntament t’escolta” els regidors del govern han pogut comunicar els projectes que s’han portat a terme en els 2 anys de govern i els que pensen executar fins a final de mandat com són…”.
Aquesta notícia, amb un redactat molt semblant, apareixerà sense cap mena de dubte als mitjans de comunicació després que s’hagi enviat des de l’Ajuntament. Objectiu aconseguit! Se’ns acusa que no escoltàvem quan vam traslladar el Fanal del Montcau amb l’oposició de l’escola, quan ens van dir que les escales mecàniques seran la ruïna del poble, que el pas dels cotxes pel Carrer Major és un caos, que el comerç del poble morirà perquè no se’l té en compte, que no contestem els escrits dels veïns, que el jovent del poble vol no haver de pagar sempre al concert de la Festa Major, que la cultura i l’educació no són prioritàries, que ja no ens en recordem de la sequera, que no… L’exemple de Gelida és el que tinc més proper però qualsevol pot veure reflectit moltes vegades el seu municipi en aquesta situació. Quan una administració diu que enceta un procés de participació ho hem d’agafar amb pinces, doncs malauradament són ben pocs els que ho fan amb un sentit útil i no propagandístic. Quan vaig sentir per primer cop a l’informatiu de Ràdio Gelida: “L’Ajuntament de Gelida convoca als gelidencs i gelidenques a la participació” gairebé em poso en posició de ‘firmes’.
D’entrada s’ha de consensuar les formes per a tots els processos. Establir unilateralment un dia i hora per la participació no sembla el més favorable per tal que aquesta comunicació perduri més del que vol una de les parts. Sortosament som al 2009 i no tot s’ha de fer a cop de reunió presencial. L’administració local té mecanismes propis, i també pot fer servir d’aliens a internet, per mantenir una comunicació i participació fluida amb els ciutadans, per a escoltar-los i explicar-se en definitiva. La web municipal no només ha de servir per donar informacions positives doncs ha d’estar contínuament actualitzada per tenir una utilitat social. La possibilitat d’enviar un e-mail a l’alcalde no només ha de servir d’excusa per tenir la fotografia del batlle a perpetuïtat a l’encapçalament de totes les pàgines del web. Per cert, vaig provar aquest “fil directe” oferint-me a col.laborar a crear un bloc de l’Alcalde de Gelida, no pas com el de Barcelona. La resposta al “Mensaje desde la web”, com venia titulat l’e-mail, va trigar 37 dies en arribar per dir que no s’havia plantejat. Una altra moda és obrir un servei de SMS i e-mails amb informació que “l’Ajuntament ha de comunicar de forma urgent” i que segons em diuen porta molts mesos configurat però ningú ha facilitat contingut per enviar i això que hi han hagut oportunitats. Tot sigui que no comenci a funcionar quan arribin les eleccions i ens trobem amb un aprofitament de les Noves Tecnologies per fer un “Rasclet 2.0” de votants a últimes hores de tancar els col.legis electorals, i és que tot no val per la campanya política permanent.
Nota: Aquest article ha estat publicat a l’edició d’avui del setmanari El 3 de Vuit.
Articles publicats a el 3 de vuit:
Technorati Tags: Gelida, Penedès, Ajuntament, govern, municipal, participació, ciutadà, campanya, política, comunicació, propaganda
Hola,
Una versió d’aquest apunt ha estat publicat com article d’opinió al setmanari El 3 de Vuit, d’avui.
Dani,
t’admiro perquè sempre deus anar pel món carregat amb una càmera fotogràfica per a no perdre detall de res.
Em sembla que adoptaré el mateix costum que tu.
Una abraçada.
S’ha acomplert la predicció https://cli.gs/0VTUh Era fàcil… 🙁
[…] això que des de l’Ajuntament s’està promocionant des de fa mesos un servei de SMS i e-mails urgents que sembla no haver enviat ni un sol missatge […]